Emelie

Love the life you live - live the life you love

United States of America

Kategori: Resor

Nu är det superdupernära tills vi åker. Närmare sagt imorgon afton så styrs kosan ner mot Arlanda. Därefter flyger vi till Heathrow runt klockan 07 på torsdag och runt 11 vidare därifrån till Los Angeles.


Kan ju summera lite vad vi ska göra där borta för dom som inte visste det än. Först blir det en sjukt jetlaggad eftermiddag i LA, då vi landar 14 lokal tid så kommer man vara smått döende, det faktum att man dessutom varit på resande fot sedan kvällen innan i en liten bil gör mest troligt också att man inte sovit nånting. Kanske har man halvsovit en halvtimme. Men det visar sig.


Redan morgonen efter till San Diego. Där sker det som jag typ längtar mest efter under hela roadtrippen, nämligen Sea World. Det har varit en dröm för mig ända sen jag var en liten tjej, att se späckhuggare. Att sedan se tre stycken hoppa omkring några meter framför är ju bara ett plus. Dock så ska jag någon gång innan jag dör se dom i det fria också. Likaså vithajar. Men det är en annan sak.


Vad vi ska göra andra dagen är lite oklart, men det ryktas om galet billig shopping. Sen åker vi tillbaka till LA, för att va där typ två dagar. Sen åker vi vidare till Las Vegas. Där vet jag inte vad vi ska göra. Vet att större delen av vårat sällskap ska åka på helikoptertur över Grand Canyon och då planerar jag att det ska vara fint väder så man kan ligga vid poolen med en bra bok medans dom är borta. Jag hade gärna åkt på den helikopterturen, men jag är helt enkelt för snål för att lägga ut en månads hyra på en helikoptertur. Så är det. Vad vi annars ska göra i Vegas vet jag inte. Har inte så bra koll på vad man egentligen gör där om man inte vill spela bort sina pengar, gå på strippklubb eller gifta sig på drive in. Så jag vet inte så mycket. Men det var ju ingen nyhet.


Därefter ska vi åka massvis med mil typ en dag i bilen. Blä, jag tycker inte om att åka bil. Den dagen innebär alltså knarkning av åksjukepiller för mig vilket innebär att jag kommer va jäääättedåsig och trött och förmodligen så där sjukligt illamående också. Destinationen för denna dag är Yosemite. Där ska vi tydligen bo i en trailer där det är mögel i badrummet och kryp av olika slag i sängen. Den trailern kan jag lova att jag inte tänker sätta min fot i. Kan inte riktigt förstå varför det bokades en trailer som ingen vill bo i. Det är numera battle om vem som ska få sova i bilen och det säger ju en hel del. Lite less på hela den grejen måste jag erkänna att jag faktiskt är. Speciellt när jag fått ett superbra tips om Camp 4, som har både bra standard samt är billigt. Men men, jag sätter som sagt inte min fot i den trailern, om jag så ska gå till närmsta hotell/motell/camp.


Jag må vara negativ, men i det här fallet anser jag att jag har all rätt att vara det. Jag hatar kryp. Och jag tror att Mc faktiskt förstår det i det här fallet då han blev vittne till när jag skrek som fan i söndags när jag fick nåt getinliknande på benet. Då höll jag på i trädgården och var rätt medveten/förberedd på kryp. När jag sover däremot... Oh hell no. Kan inte ens säga det.


Aja, vi ska utforska Yosemite som för de som inte vet är en nationalpark. Sen bär det vidare av till San Fransisco för två nätter, första morgonen blir det en tur till Alcatraz. Jag har insett att jag måste se filmen illa kvickt innan jag åker. Sen blir det väl mest att strosa runt och leva loppan.


Därefter blir det tillbaka till Los Angelses längs med Highway 1. Jag kan dock inte säga att jag är så exalterad över hela roadtrippen då de som känner mig väl vet att jag blir åksjuk så himla lätt. Att åka bil en längre sträcka resulterar i 90 procent av fallen att man måste stanna på nåt typiskt olämpligt ställe (helst där det är stoppförbud) och jag måste kräkas. Ursäkten "man får inte stanna här" duger inte om man inte vill ha spya i hela bilen, vilket jag hoppas att mina medresenärer är medvetna om. Om de inte vet det så hoppas jag att Mc för det vidare till våra chaufförer så jag slipper sitta och spy i bilen.


I Los Angeles ska vi spendera resten av våran resa. Jag satsar på så många soltimmar på stranden som bara möjligt eftersom det är då jag känner att jag kopplar av mest och får ut lugnet av en semester. Men självklart ska vi göra en massa saker där också. Bland annat Universal Studios och Six Flags. Sen lär det såklart shoppas lite och även några besök till diverse turistmåsten såklart. Typ Hollywood. Jag hoppas jag ser en kändis.


Efter typ 9 dagar (?) i LA blir det hemresa, så lagomt jetlaggat åter igen kommer man hem till Östersund lagom till sommarvärmen som förhoppningsvis kommer att äga rum då. Men många livserfarenheter och många kilo tyngre kommer man nog vara. Jag brukar dock alltid gå ner i vikt när jag reser, men eftersom vi ska till tjockislandet lär det kanske inte ske, om jag inte är åksjuk större delen vill säga, då är det nog rätt stor risk att jag liksom alla andra resor går ner i vikt.


Hursomhelst så ser jag väldigt mycket fram emot den här resan och jag tror att det kommer bli helt galet kul om man bortser från alla bilresor samt boendet i Yosemite. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ta med mig datorn än, men just nu lutar det åt att jag gör det och i så fall blir det förmodligen uppdatering med bilder och inlägg så ofta jag kan. Känns bättre att göra så när minnet är färskt än att försöka summera allt när jag kommer hem.



Yosemite


Las Vegas


San Fransisco


Sea World, San Diego


Santa Monica, Los Angeles.


Med det tackar jag för mig och jag kommer förmodligen skriva ett litet inlägg innan jag åker också. Toodles!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: